बोझिल पाठ्यपुस्तकों से नहीं, बाल साहित्य से अधिक सीखते हैं बच्चे

किसी तरह से उपलब्ध हो जाने पर अगर बच्चे बाल साहित्य की किताबें पढ़ते भी हैं तो उन्हें यह कहकर टोक दिया जाता है कि पहले कोर्स पर ध्यान दो. क्या बाल साहित्य कोर्स पूरा करने की राह में बाधक है? ऐसी कई सारी नकारात्मक बातें पहले से ही बाल साहित्य को लेकर प्रचलन में … Continue reading बोझिल पाठ्यपुस्तकों से नहीं, बाल साहित्य से अधिक सीखते हैं बच्चे

पुस्तकालय का बच्चों पर बहुत पड़ता है फ़र्क

हमारे समाज में अकसर बच्चों को साहित्य से वंचित रखा जाता है. जिसकी कई वजहें रही हैं. चाहे वो पाठ्य पुस्तकों का भय हो, या अन्य किताबों को पढ़ना समय की फिजूलखर्ची हो जिसका सीधा-सीधा कक्षा या परीक्षा से कोई संबंध नहीं होता, इत्यादि अनेक बाते हैं. लेकिन ऐसी कई बातों से प्रभावित होकर जब … Continue reading पुस्तकालय का बच्चों पर बहुत पड़ता है फ़र्क

EduMentum Cohort ’18: Meet the tribe

Mantra4Change

Beginning their incubation journey this year, Cohort ‘18 brings a mix of cultures, geographies, ideologies, and perspectives. With an average age of 25 years, these young social entrepreneurs are an inspiration to millions.

Let’s take a look at these 11 organizations and their members who form EduMentum’s second cohort.

Samait Shala (2016)   

Samait Shala works on systemic intervention programme in affordable private and government schools. It aims to collaborate and support schools to address learning gaps of students. They work towards creating inclusive classrooms across schools in Ahmedabad, Gujarat.

Bhumi (2006)

One of the largest volunteer-based organization in India, Bhumi is working towards whole school transformation in the affordable private schools in Chennai. They focus on empowering multiple stakeholders in the school to come together and work towards a common vision.

Thrive Foundation (2018) 

Thrive  Jyothi Ravichandran

Thrive Foundation looks beyond just teaching and learning in the classroom…

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Welcome!

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“If I can free only one or two villages from the bonds of ignorance and weakness, there will be built, on a tiny scale, an ideal for the whole of India”

Rabindranath Tagore

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